طراحی بازی های جهان باز، در ژانرهای مختلفی توسط سازندگان به کار گرفته شده است. از بازیهای نقشآفرینی گرفته تا بازیهای بقا یا PvP، استفاده از رویکرد جهان باز در طراحی دنیای آنها، به یک استاندارد تبدیل شده اما همیشه به این شکل نبوده است.
با این حال، چند عنوان وجود دارند که گیمپلی جهان باز را قبل از اینکه به یک مکانیک استاندارد تبدیل شوند، به کار گرفتهاند. سازندگان این کار را به گونهای انجام دادهاند که بازیکنان، وقتی متوجه میشوند که نقشه بازی چقدر بزرگ است و چقدر میتوانند در آن به کاوش و و ماجراجویی بپردازند، تعجب میکنند. سازندگان این بازیها، پیشگامانی بودند که بر چالشهای فنی غلبه کردند و در آن زمان، به هیچ وجه کار سادهای نبود.
Borderlands ۲
- پلتفرمها: رایانههای شخصی، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۳، مک او اس، لینوکس، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، پلی استیشن ویتا، اندروید و نینتندو سوییچ
- تاریخ انتشار: ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۲
- سازندگان: Gearbox Software
فرنچایز Borderlands به شکلگیری یک سبک منحصربهفرد، یعنی ژانر Looter Shooter کمک کرد و Borderlands ۲ در زمان نگارش این متن، بدون شک بهترین بازی در این سری به حساب میآید. این بازی، داستانی فوقالعاده و اغلب طنزآمیز را با گیمپلی پرهیجان، پر از اسلحه و غنائم اکتسابی ترکیب میکند. ماموریتهای ابتدایی در Borderlands ۲ بازیکن را به مکانهای خاصی در نقشه هدایت میکنند و این باعث میشود که مراحل بازی در ابتدا، خطی به نظر برسند. اما پس از اتمام ماموریتهای ابتدایی، دنیای بازی به طور کامل باز میشود و بازیکن آزاد است که در نقاط مختلف، به کاوش بپردازد و ماموریتهای جانبی را به دلخواه خود انجام دهد.
Red Dead Redemption ۲ معروف بازی های جهان باز
- پلتفرمها: پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، رایانههای شخصی و گوگل استیدیا
- تاریخ انتشار: ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸
- سازندگان: Rockstar Games
بازیهای کمی وجود دارند که به اندازه Red Dead Redemption ۲، این کار را به درستی انجام دهند، یعنی دنیایی را خلق کنند که به طور کامل لذتبخش باشد. چه در حال عبور از دشتها باشید و چه در حال قدم زدن در خیابانهای یک روستای غرب وحشی، این بازی به طور کامل بازیکن را در محیط خود غرق میکند. زمانی که بازی آغاز میشود، مقدمهای خطی را دنبال میکند و در این مدت، به وضوح نمیتوان فهمید که نقشه جهان باز آن چقدر وسیع و غنی است. تنها زمانی که به اولین کمپ میرسید و ماموریتهای کسب درآمد را شروع میکنید، عمق، وسعت و گستردگی نقشه بازی شروع به نمایان شدن میکند. به طور کلی، Red Dead Redemption ۲ نه تنها یکی از بزرگترین نقشههای جهان باز را برای کاوش در اختیار دارد، بلکه یک بازی جهان باز فوقالعاده با کیفیت محسوب میشود.
Grand Theft Auto ۵
- پلتفرمها: پلی استیشن ۵، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۳، ایکس باکس سری ایکس و اس، ایکس باکس وان، ایکس باکس ۳۶۰، رایانههای شخصی
- تاریخ انتشار: ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳
- سازندگان: Rockstar North
Grand Theft Auto V یکی از موفقترین بازیهای تمام دوران است و دلیل خوبی هم برای این ادعا وجود دارد؛ بازی کردن آن به طور ساده بسیار لذتبخش است! با تبدیل شدن از یک عنوان مستقل به یک بازی لایو سرویس، محتوای اضافی و رویدادها بازی، جذاب و پاداشدهنده باقی میمانند. GTA V نقشهای جهان باز به وسعت نزدیک به ۳۰ مایل مربع دارد. بازیکنانی که با تجربه داستان اصلی، بازی را شروع میکنند، در ابتدا نقشه را به طور کامل نمیبینند، اما بعدا متوجه میشوند که بازی چقدر وسیع است. در این بازی، ممکن است یک تعقیب و گریز پلیسی چندین مایل را در جادههای مختلف پوشش دهد. انتظار میرود که بازی GTA 6 نیز وسیعترین جهان سری GTA را داشته باشد.
Ghost of Tsushima
- پلتفرمها: پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و رایانههای شخصی
- تاریخ انتشار: ۱۷ جولای ۲۰۲۰
- سازندگان: Sucker Punch
Ghost of Tsushima موفقیت بزرگی برای استودیو Sucker Punch Productions بود. این یکی از آن بازیهای نادری است که کل بازی، بزرگتر از مجموع اجزای آن است. از نظر ویژگیهای گیمپلی، بازی کار خاص یا نوآورانهای انجام نداده است؛ اما آنچه انجام داده، ترکیب ویژگیهای گیمپلی به گونهای است که تجربهای منسجم و به هم پیوستهای را ایجاد میکند و به وضوح، از کیفیت بالایی برخوردار است. با قرار گرفتن در نقش یک سامورایی، بازیکن میتواند به اندازهای که میخواهد، در این بازی جهان باز به کاوش بپردازد. بدیهی است که یکی از بهترین ویژگیهای Ghost of Tsushima، نقشه بزرگ آن به حساب میآید که برای اکتشاف، بسیار وسیع و غنی است. بسیاری از بازیکنان تا زمانی که دهها ساعت از بازی را تجربه نکردهاند، متوجه وسعت واقعی نقشه بازی نمیشوند.
- حتما بخوانید : معرفی ۱۰ بازی اکشن با قابلیت شخصی سازی اسلحه ها
The Witcher ۳: Wild Hunt
- پلتفرمها: نینتندو سوییچ، رایانههای شخصی، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس
- تاریخ انتشار: ۱۹ می ۲۰۱۵
- سازندگان: CD Projekt Red
نسخه اول The Witcher و The Witcher ۲، شبه جهان باز بودند. بازیکن تا حدی آزاد بود که در نقشه بگردد؛ اما تنها با انتشار The Witcher ۳: Wild Hunt بود که نقشه سری به طور کامل جهان باز شد. The Witcher ۳ یکی دیگر از آن بازیها است که تا مدتی نسبتا طولانی، وسعت نقشهای که برای کاوش در اختیار بازیکن قرار میگیرد را نشان نمیدهد. کیفیت طراحی نقشه و دنیای فوقالعاده دقیق و رنگارنگ آن، کاوش در هر بخش از نقشه را به تجربهای پاداشدهنده در The Witcher ۳: Wild Hunt تبدیل میکند.
Assassin’s Creed ۴: Black Flag
- پلتفرمها: رایانههای شخصی، پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، نینتندو سوییچ، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان و نینتندو وی یو
- تاریخ انتشار: ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳
- سازندگان: Ubisoft Montreal
بازیهای زیادی تلاش کردهاند تا نقشه جهان باز مبتنی بر سفرهای دریایی را پیادهسازی کنند، اما تعداد کمی از آنها موفق به انجام این کار شدهاند. Assassin’s Creed IV: Black Flag این چالش را پذیرفت و از پس آن برآمد. به عنوان ششمین بازی در مجموعهای که موفقیت زیادی کسب کرده بود، این یک حرکت ریسکی بود که با تبدیل شدن به یکی از محبوبترین بازیهای این مجموعه، پاداش داده شد. تنها زمانی که بازیکن شروع به دنبال کردن اهداف شخصی خود میکند، متوجه میشود که دنیای بازی چقدر بزرگ است. بله، نقشه فقط بخشهایی از هند غربی را شامل میشود، اما طراحی آن بسیار گسترده و به طور باشکوهی انجام شده است. سفرهای دریایی در این بازی حسی واقعگرایانهای به بازیکنان میدهد و صرفا سفر کردن در محیط بازی، جذاب و سرگرمکننده است.
- شاید واستون جالب باشه : معرفی کامل بازی Assassin’s Creed: Codename Red
Cyberpunk ۲۰۷۷
- پلتفرمها: رایانههای شخصی، ایکس باکس وان، گوگل استیدیا، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس
- تاریخ انتشار: ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰
- سازندگان: CD Projekt Red
Cyberpunk ۲۰۷۷ به شکل چالشبرانگیزی شروع شد و به دلیل مشکلات فنی، عدم تحقق وعدهها و مشکلات گیمپلی، از مسائل جزئی تا مشکلات جدی، انتقادات زیادی را به دنبال داشت. اما امروز، بازی Cyberpunk ۲۰۷۷ به وضعیت بسیار بهتری رسیده و به جایگاه شایستهاش به عنوان یکی از بهترین بازیها در ژانر سایبرپانکی، دست یافته است. بسته الحاقی Phantom Liberty نیز به این موفقیت افزود. شروع بازی Cyberpunk ۲۰۷۷ بازیکن را به بخشی خطی و طولانی از داستان اصلی میبرد. در این مدت، تنها نشانههایی از وسعت این بازی جهان باز و سطح پویایی نایت سیتی، وجود دارد. پس از پایان بخش مقدمه، بازیکن آزاد است که به دلخواه در نقشه کاوش کند و اینجاست که مشخص میشود نقشه این شهر، چقدر بزرگ است.
کلام آخر
در نهایت، بازیهای جهان بازی که در این مقاله معرفی شدند، هر یک به شکلی منحصربهفرد مرزهای طراحی نقشههای بزرگ و گسترده را جابهجا کردهاند. این بازیها نه تنها در ابعاد و وسعت خود تاثیرگذار هستند، بلکه هر کدام با ارائه تجربهای عمیق و غنی، توانستهاند بازیکنان را ساعتها غرق در دنیای خود نگه دارند. از سفرهای دریایی در دریای کارائیب تا کاوش در دنیای وسیع و پرجزئیات وسترن، این عناوین نشان دادهاند که چگونه میتوان با ترکیب هنر طراحی نقشه و گیمپلی خلاقانه، بازیهایی ساخت که از آنچه در ابتدا به نظر میرسند، بسیار بزرگتر و ماندگارتر هستند. با مرور این بازیها، میتوان دریافت که آینده بازیهای جهان باز همچنان پر از امکانات و ایدههای نوآورانه است که منتظر تحقق یافتن هستند.
- چرا برخی از بازیهای جهان باز، از آنچه در ابتدا به نظر میرسند، بزرگتر هستند؟
این بازیها به گونهای طراحی شدهاند که در ابتدا، تنها بخش محدودی از نقشه یا امکانات بازی را به بازیکنان نشان میدهند. با پیشرفت در بازی و انجام ماموریتهای اولیه، دنیای بازی به تدریج بازتر و بزرگتر میشود و بازیکنان میتوانند گستردگی واقعی نقشه و محتوای بازی را کشف کنند. این نوع طراحی باعث میشود که بازیها از لحاظ وسعت و عمق، بزرگتر از آنچه در ابتدا به نظر میرسند، به نظر برسند.
- چگونه بازیهایی مانند Borderlands ۲ و Assassin’s Creed IV: Black Flag ، این حس بزرگتر بودن جهان را به بازیکنان منتقل میکنند؟
این بازیها با ترکیب نقشههای وسیع، گیمپلی غنی و امکانات گسترده، تجربهای بزرگتر از انتظارات اولیه به بازیکنان ارائه میدهند. در Borderlands ۲، پس از گذراندن مراحل اولیه، نقشه بازی به طور کامل باز میشود و بازیکنان میتوانند در دنیای وسیع آن به کاوش بپردازند. Assassin’s Creed IV: Black Flag نیز با ارائه یک نقشه بزرگ دریایی، تجربهای واقعگرایانه از سفرهای دریایی را فراهم میکند که به بازیکنان این حس را میدهد که دنیای بازی بسیار، بزرگتر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر میرسید.
- چرا حس کشف و ماجراجویی در این بازیهای جهان باز اهمیت دارد؟
حس اکتشاف و ماجراجویی، یکی از جنبههای کلیدی بازیهای جهان باز است که بازیکنان را ترغیب میکند به کاوش در دنیای بازی ادامه دهند. وقتی نقشه یا محتوای بازی به تدریج گسترش مییابد و بازیکنان با مناطق جدید، مأموریتهای تازه و چالشهای بیشتر روبرو میشوند، تجربه بازی جذابتر و پاداشدهندهتر میشود. این امر باعث میشود که بازیها از نظر عمق و وسعت بسیار بزرگتر از آنچه در ابتدا به نظر میرسند، احساس شوند.
+ هیچ نظری وجود ندارد
خودتان را اضافه کنید