زمان مطالعه: 5 دقیقه

شیائومی یکی از برندهای محبوب‌ گوشی‌های هوشمند در جهان است که با ارائه‌ی مجموعه‌ای از دستگاه‌های خاص در زیربرندهایش، کاربری‌های مختلف را پوشش می‌دهد. خط‌ تولید گوشی‌های پوکو دقیقاً شامل همین مجموعه‌ی خاص از گوشی‌های شیائومی می‌شود؛ محصولاتی که با ویژگی‌های منحصربه‌فردشان، حتی می‌توانند در برخی زمینه‌ها با گوشی‌های پرچم‌‌دار و گران‌قیمت سایر برندها رقابت کنند.

در ابتدای عرضه‌ی گوشی‌های پوکو، به‌نظر می‌رسید که هدف شیائومی ارائه‌ی محصولاتی است که از پردازنده‌ی قدرتمند بهره می‌برند؛ اما به بدنه و صفحه‌نمایش ضعیف‌تر مجهز شده‌اند تا کاربرانی که توان خرید گوشی‌های پرچم‌دار را ندارند، بتوانند همان قدرت را در اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها تجربه کنند.

مسیر پوکو با معرفی پوکوفون F1 شروع شد و با عرضه‌ی بسیاری از مدل‌های گیمینگ و معمولی تا‌به‌امروز ادامه یافته؛ البته حالا رویه‌ی پوکو کمی متعادل‌تر شده است و گوشی‌های این برند، نه‌تنها در بخش سخت‌افزار، بلکه از نظر دوربین و طراحی و به‌خصوص نمایشگر نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

در این راهنمای خرید، بهترین گوشی‌های پوکو را که در بازار ایران فروخته می‌شوند، بر‌اساس ویژگی‌ها و مشخصات و ارزش خرید آن‌ها را در مجله لینکو معرفی می‌کنیم.

 

بهترین گوشی پوکو تا ۱۰ میلیون تومان

نمای کلی گوشی موبایل پوکو M5s شیائومی / Xiaomi Poco M5s با نمایشگر روشن و نمایش لوگو و دوربین پنل پشت رنگ خاکستری
۶.۴۳ اینچ

۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل

۶۴/۸/۲/۲ مگاپیکسل

سلفی ۱۳ مگاپیکسل

۴/۶/۸ گیگابایت رم

Helio G95

5000 میلی آمپر ساعت

لیتیوم پلیمری

گوشی پوکو M5s شیائومی از نمایشگر ۶٫۴۳ اینچی OLED استفاده می‌کند که می‌تواند آن را یک سر و گردن بالاتر از رقبایی با نمایشگر IPS LCD قرار دهد؛ البته نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی‌اش احتمالا برای برخی از کاربران محدودیت بزرگی به‌شمار می‌آید.

شیائومی از تراشه‌ی مدیاتک Helio G95 در پوکو M5s استفاده می‌کند که در کنار ۴ گیگابایت رم، عملکرد نسبتا خوبی در کاربری روزانه و اجرای بازی‌های مختلف بتل رویال دارد؛ اما باید تنظیمات گرافیکی بازی‌ها را کمی پایین بیاورید. تراشه، مصرف باتری چندان بالایی ندارد و با یک‌ ساعت کال آو دیوتی بازی کردن حدود ۱۵ درصد از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن کم می‌شود.

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو M6 پرو شیائومی آبی / Xiaomi Poco M6 Pro
۶.۶۷ اینچ

۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل

۶۴/۸/۲ مگاپیکسل

سلفی ۱۶ مگاپیکسل

۸/۱۲ گیگابایت رم

Helio G99 Ultra

5000 میلی‌آمپر ساعت

شارژ سریع ۶۷ وات

پوکو M6 پرو شیائومی از نظر طراحی ظاهری، سازگاری بیشتری با سلیقه و انتظارات تعداد کثیری از کاربران دارد چراکه از یک نمایشگر بزرگ ۶٫۶۷ اینچی با حاشیه‌های بسیار اندک و وزن کم ۱۷۹ گرمی بهره می‌برد و همچنین خوش‌ساخت‌تر و باکیفیت‌تر از رقبایش به‌نظر می‌رسد.

این گوشی که دقیقاً همان نسخه‌ی ۴G ردمی نوت ۱۳ پرو اما با دوربین ۶۴ مگاپیکسلی با عملکردی بسیار معمولی و ارزان‌تر از آن محسوب می‌شود، از تراشه Helio G99 Ultra قدرت می‌گیرد که اندکی بهبودیافته‌تر از Helio G99 عمل می‌کند. ضمناً از حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر بهره می‌برد. اما در بخش نرم‌افزار درحالی‌که می‌توانست به نسخه‌ی ۱۴ سیستم‌عامل اندروید به‌صورت پیش‌فرض مجهز باشد، یک نسخه قدیمی‌تر با رابط کاربری MIUI را اجرا می‌کند.

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6
۶.۶۷ اینچ

۱۲۲۰×۲۷۱۲ پیکسل

۶۴/۸/۲ مگاپیکسل

سلفی ۱۶ مگاپیکسل

۸/۱۲ گیگابایت رم

Snapdragon 7s Gen 2

5100 میلی‌آمپر ساعت

شارژ سریع ۶۷ وات

پوکو X6 از پلتفرم مشترکی با نسخه‌ی ۵G ردمی نوت ۱۳ پرو بهره می‌برد با این تفاوت که از دوربین ۶۴ مگاپیکسلی به‌جای ۲۰۰ مگاپیکسلی که عملکردی بسیار معمولی دارد، استفاده می‌کند اما از نظر قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از آن است. این گوشی نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی ۱۲۰ هرتزی OLED دارد که وضوح آن ۱۲۲۰ × ۲۷۱۲ پیکسل بوده و نسبت‌ نمایشگر به بدنه‌ی گوشی نزدیک ۹۰ درصد است که از حاشیه‌های بسیار کم این گوشی حکایت دارد. نمایش ۶۸ میلیارد رنگ (پنل ۱۲ بیتی) و پشتیبانی از استاندارد دالبی ویژن از دیگر ویژگی‌های نمایشگر پوکو ایکس ۶ هستند.

شیائومی از پردازنده میان‌رده Snapdragon 7s Gen 2 در پوکو ایکس ۶ استفاده کرده است که سرعت قابل قبولی در کاربری‌های مختلف ارائه می‌کند. ظرفیت باتری گوشی شیائومی ۵,۱۰۰ میلی‌آمپرساعت است که با شارژر پرسرعت ۶۷ واتی، در زمان حدود ۴۰ دقیقه به‌طور کامل می‌شود. از بدنه‌ی شیشه‌ای و همچنین گواهی IP67 در این گوشی خبری نیست اما خبر خوب این‌که وزن دستگاه ۱۸۱ گرم بوده که چندان زیاد نیست. نکته‌ی قابل توجه دیگر در این گوشی محافظت نمایشگر با لایه‌ی Gorilla Glass Victus و وجود جک هدفون به‌حساب می‌آید چراکه در نسخه‌ی پرو و حتی بسیاری از گوشی‌های میان‌رده دیگر دیده نمی‌شود.

بهترین گوشی‌های پوکو تا ۲۰ میلیون تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Pro
۶.۶۷ اینچ

۱۲۲۰×۲۷۱۲ پیکسل

۶۴/۸/۲ مگاپیکسل

سلفی ۱۶ مگاپیکسل

۸/۱۲ گیگابایت رم

Dimensity 8300 Ultra

5000 میلی‌آمپر ساعت

شارژ سریع ۶۷ وات

پوکو ایکس ۶ پرو از تراشه‌ی فوق‌العاده قدرتمند Dimensity 8300 Ultra مدیاتک بهره می‌برد. این تراشه از هرنظر، چه در کاربری روزمره و چه در پردازش‌های سنگین و بازی، عملکرد خیره‌کننده و کم‌نقصی در حد گوشی‌های پرچمدار به‌نمایش می‌گذارد. روان‌بودن و بهینگی را به‌وضوح می‌توان در هنگام استفاده از گوشی مشاهده کرد و به‌جرات می‌توان گفت که این گوشی در هیچ‌یک از سناریو‌های چندوظیفگی و جابجاشدن سریع بین اپ‌ها و منوها (با وجود رابط کاربری سنگین HyperOS) کم نمی‌آورد.

استفاده از سریع‌ترین تراشه فضای ذخیره‌سازی UFS 4.0 نیز دیگر جای هیچ شک و شبهه‌ای را در مورد سخت‌افزار این گوشی باقی نمی‌گذارد و خاطر خوره‌های بازی را آسوده می‌کند تا در نهایت بتوانیم عنوان قدرتمندترین میان‌رده بازار و بهترین گوشی گیمینگ اقتصادی را به پوکو X6 پرو نسبت دهیم. این گوشی نمایشگر باکیفیتی هم دارد که با وضوح بالاتر ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل، ۶۸ میلیارد رنگ را به‌تصویر می‌کشد و بیش‌از ۹۰ درصد از پنل جلو را به‌خود اختصاص داده تا تجربه‌ی بصری تحت‌الشعاع حاشیه‌های مزاحم قرار نگیرد.

نکات مثبت
  • بدنه‌ی پلاستیکی؛ اما خوش‌ساخت
  • فضای ذخیره‌سازی پرسرعت
  • تراشه‌ی قدرتمند و پایدار
  • وضوح ۱.۵K نمایشگر
  • عمر باتری بالا
نکات منفی
  1. پسرفت دوربین نسبت به نسل پیشین
  2. عملکرد پایین‌تر از حد انتظار اسپیکرها
  3. ظاهر نه‌چندان خوشایند رابط کاربری
گوشی موبایل پوکو F5 شیائومی / Xiaomi Poco F5 آبی
۶.۶۷ اینچ

۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل

۶۴/۸/۲ مگاپیکسل

سلفی ۱۶ مگاپیکسل

۸/۱۲ گیگابایت رم

Snapdragon 7+ Gen 2

5000 میلی آمپر ساعت

لیتیوم پلیمری

گوشی Poco F5 به‌عنوان میان‌رده‌‌ای قدرتمند از برند شیائومی، ویژگی‌های جذابی ارائه می کند به‌خصوص برای کاربرانی که به دنبال دریافت عملکرد قدرتمند با قیمت مناسب هستند. نمایشگر گوشی ۶٫۶۷ اینچی و از نوع OLED است که با رزولوشن FHD+ تجربه‌ای شفاف و با کیفیت از تصاویر و محتوا را ارائه می‌دهد. نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی آن باعث می‌شود تا کار با گوشی، از جابجایی بین منوها تا بازی کردن، بسیار روان و سریع باشد. همچنین، حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیتی و پشتیبانی از HDR10+ و Dolby Vision کیفیت و جذابیت محتوای درحال‌پخش را در محیط‌های نوری مختلف افزایش می‌دهند.

در قلب Poco F5 تراشه Snapdragon 7+ Gen 2 قرار دارد که با همراهی ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم LPDDR5، عملکردی سریع و پایدار را حتی در شرایط استفاده‌ی سنگین فراهم می‌کند. این ترکیب سخت‌افزاری به گوشی امکان می‌دهد تا بازی‌ها و برنامه‌های پیچیده را به‌خوبی اجرا کند. همچنین، حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی UFS 3.1 فضای کافی برای ذخیره اطلاعات و سرعت بالا در انتقال داده‌ها را تضمین می‌کند.

مشاهده توضیحات بیشتر
نکات مثبت
  • سخت‌افزار قدرتمند و توان پردازشی کلاس پرچمدار
  • نمایشگر بزرگ و دقیق با حاشیه‌های باریک
  • عمر باتری طولانی به‌همراه شارژر پرسرعت
  • بلندگوی استریو + جک هدفون
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی پرسرعت
نکات منفی
  1. افت کیفیت بدنه درمقایسه با نسل قبل
  2. ناکارآمدی دوربین‌ها به‌ویژه در تاریکی
  3. نبود گواهی مقاومت دربرابر آب
  4. پشتیبانی نرم‌افزاری ضعیف

بهترین گوشی پوکو تا ۳۰ میلیون تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 شیائومی تیتانیوم / Xiaomi Poco F6
۶.۶۷ اینچ

۱۲۲۰×۲۷۱۲ پیکسل

۵۰/۸ مگاپیکسل

سلفی ۲۰ مگاپیکسل

۸/۱۲ گیگابایت رم

Snapdragon 8s Gen 3

5000 میلی‌آمپر ساعت

شارژ سریع ۹۰ وات

شیائومی پوکو F6، با طراحی زیبا و مشخصات فنی قدرتمند، سِیر صعودی گوشی‌های سری پوکو را ادامه داده است و اکنون با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌ها، خریدی مناسب و تقریبا مقرون‌به‌صرفه به‌حساب می‌آید. صفحه‌نمایشِ OLED گوشی‌ پوکو از وضوح ۱.۵K بهره می‌برد و حداکثر نرخ نوسازی آن به ۱۲۰ هرتز می‌رسد. گوشی پوکو از استانداردهای HDR10 پلاس و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند و پنل آن ۱۲ بیتی است، از این رو می‌تواند تا ۶۸ میلیارد رنگ را نمایش دهد. همچنین پوشش ۱۰۰ درصدی فضای رنگی DCI-P3، حال‌و‌هوای جذاب‌تری به محتوای درحال‌پخش می‌دهد.

ویژگی کلیدی که پوکو F6 را به خرید بسیار ارزشمندی تبدیل می‌کند، پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸s Gen 3 آن است که قدرتی در حد گوشی‌های پرچمدار را به گوشی شیائومی می‌آورد. با چنین پردازنده‌ای هیچ مشکلی برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌های اندرویدی با آخرین تنظیمات گرافیکی نخواهید داشت. مدلی که در بازار ایران وجود دارد از ۱۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برد. برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر در مورد پوکو F6 می‌توانید به مقاله نقد و بررسی poco f6 pro به همراه مزایا و معایب و مقایسه در لینکو مراجعه کنید.

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6

پوکو F6 به دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی مجهز شده است که در نور روز عکس‌های خوب و با‌کیفیتی ثبت می‌کنند. به‌لطف استفاده از پردازنده‌ی قدرتمند، عکس‌ها و ویدیو‌ها پس از ثبت به‌خوبی رندر گرفته می‌شوند و جزییات در آن‌ها مشهود است. قابلیت فیلم‌برداری ۴K با نرخ ۶۰ فریم نیز در پوکو F6 وجود دارد.

گوشی پوکو از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با سرعت شارژ فوق‌العاده‌ی ۹۰ واتی استفاده می‌کند که کامل شارژ شدن آن حدود نیم ساعت زمان لازم دارد. آداپتور شارژر ۹۰ واتی نیز درون جعبه‌ی محصول در اختیار قرار می‌گیرد.

تیم تحریریه لینکو

تیم تحریریه لینکو، یک گروه متخصص و پرتلاش از نویسندگان و ویراستاران است که با تمرکز بر روی ایجاد محتوای معتبر، آموزشی و اطلاعاتی، به تامین محتوای با کیفیت برای خوانندگان می‌پردازد. اعضای تیم تحریریه لینکو با بهره‌گیری از دانش و تجربه‌های گسترده در زمینه‌های مختلف، مقالات، راهنماها، و محتواهای تخصصی را ایجاد می‌کنند تا مخاطبان را در موضوعات متنوعی چون فناوری، علوم، سفر، آموزش، بهداشت، و موارد دیگر توانمند کنند. هدف اصلی تیم تحریریه لینکو، ارتقاء دانش عمومی و کمک به افراد در یادگیری مفاهیم جدید و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها از طریق ارائه محتواهای قابل اعتماد و مفید است.

مطالب پیشنهادی

+ هیچ نظری وجود ندارد

خودتان را اضافه کنید