زمان مطالعه: 6 دقیقه

شما برای تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه ای و کار بلد و پول ساز باید یک سری مفاهیم را بدانید و یک سری از توان مندی ها را در خود تقویت کنید تا بتوانید به سرعت و کیفیت کار خود بهبود ببخشید و مشتری به شما اعتماد بیشتری کند. در ادامه به چند مهارت اساسی که شما باید آن ها را در خود تقویت کنید می پردازیم.

۱. خلاقیت در گرافیک چیست؟

یکی از مهمترین مهارت هایی که یک طراح گرافیک باید آن را در خود تقویت کند خلاقیت می باشد. شما باید بدانید که چگونه از منابع خود به صورت کاملا خلاقانه ای استفاده کنید تا بتوانید طرحی منحصر به فرد و صد البته با کیفیت را به مشتری ارائه کنید.

 

2. ارتباط در گرافیک چیست؟

یکی دیگر از مهمترین مهارت ها داشتن ارتباط خیلی خوب با مشتری ها می باشد. این مهارت هم به دلیل جذب خوب مشتری می باشد و هم به دلیل فهم بهتر اینکه مشتری دقیقا چه چیزی از شما میخواهد میتواند به شما کمک کند. این را هم در نظر داشته باشید که همیشه فهمیدن دقیق آنچه مشتری از شما میخواهد میتواند کلید موفقیت شما در آن پروژه باشد.

 

 

3. تایپوگرافی در گرافیک چیست؟

این مهارت به شما کمک میکند که متون شما در طراحی نه تنها خوانا و واضح می باشد بلکه جذابیت های بصری هم داشته باشد و شما با استفاده از فونت مناسب و یا ترکیب چند فونت بتوانید به متون خود جدابیت بصری بدهید میتواند موفقیت بزرگی را به ارمغان بیاورد.

 

 

4. استفاده از نرم افزار های گرافیکی 

اگر شما مهارت استفاده درست و مناسب از نرم افزار های گرافیکی مانند نرم افزار های شرکت ادوبی را داشته باشید میتوانید به یک گرافیست موفق تبدیل شوید. امروزه اکثر گرافیست ها با نرم افزار هایی از شرکت ادوبی مانند ادوبی ایلوستریتور، فتوشاپ و ایندیزاین آشناییت کامل دارند تا بتوانند نسخه دیجیتالی اثر خود را هم ایجاد کنند و طرح بهتری داشته باشند. امروزه طراحی دیجیتال بازار بسیار گرمی دارد.

 

بیشتر بخوانید : بررسی عمیق Microsoft Prism Emulator شبیه ساز مایکروسافت

 

 

 

5. کدنویسی در گرافیک چیست؟

برای بهبود طرح هایتان نیاز به کدنویسی دارید البته در زمینه گرافیک نیازی نیست که شما به یک مهند کدنویسی تبدیل شوید بلکه تنها فراگیری چند زبان آن هم در حد نیاز کفایت میکند. برای مثال شما نیاز به یادگیری زبان HTML برای درک چگونه ساخته دن یک وب سایت دارید تا اگر خواستید برای کسی وب سایتی طراحی کنید بتوانید و حداقل پایه ای از آن را بدانید. البته زبان c++ هم میتواند به شما در بهبود طرح هایتان استفاده کند.

 

6.منظور از کسب و کار گرافیکی چیست؟

مهارت کسب و کار امروزه برای اکثر طراحان گرافیک بسیار حائز اهمیت است زیرا برای درک خواسته مشتریتان باید ابتدا برند مشتری خود را درک کنید تا بتوانید طراحی با سلیقه مشتری خود انجام دهید. و شما باید مهارت بند سازی یا برندینگ را در خود تقویت کنید زیرا امروزه یکی از مشاغل این رشته زمینه برندینگ می باشد.

 

7.منظور از ارائه و تحویل کار در گرافیک چیست؟

یکی از مهارت های مهم در این زمینه نحوه ارائه یا توضیح کار برای کارفرما می باشد و هرچه شما بتوانید کاربر پسند تر و کاربر فهم تر پروژه خود را ارائه بدهید، کارفرما های بیشتری خواهان کار شما خواهند بود زیرا به طور دقیق میتوانید به زبان آن ها و غیر فنی پروسه انجام پروژه را به آنها بفهمانید.

این را هم در نظر داشته باشید که برخی از طراحی های گرافیک در نهایت بر روی کاغذ چاپ خواهند شد و شما نیاز به دانستن برخی از اصول چاپ را هم دارید تا بتوانید چاپ بهتری از اثر خود داشته باشید

 

 

 

 

برخی از اصطلاح هایی که در طراحی گرافیک باید بدانید

 

1. اوراق اداری : به پاکت نامه ، کارت ویزیت، سربرگ و کارت اعتباری و کاغذ یادداشت و… گفته می شود که در ادارات با طرحی مشخص مورد استفاده قرار می گیرند.

 

2. تایپوگرافی : به معنای طراحی و یا ایجاد فونت جدید است که باعث واضح تر شدن و باعث تقویت مفهوم حروف یا کلمات می شود.

 

3. روتوش : به ترمیم و اصلاح عکس گفته می شود برای مثال حذف لکه از روی پوست در تصویر را رتوش میگویند.

 

4. فونت : به خانواده حروف میگویند که دارای حالت خاصی هستند. اسم هر نوع حالت نوشتاری می باشد.

 

5. مد رنگی : به ساختار رنگ در هر فایل مد رنگی گفته می شود. برای مثال برای طرح هایی که تنها برای نمایش در نمایشگر ها طراحی می شوند باید با مد رنگی RGB طراحی شوند اما طرح هایی که برای چاپ طراحی مشوند باید با مد رنگی CMYK طراحی شوند.

 

6. پیکسل : به کوچکترین واحد تشکیل دهندهتصاور در نرم افزار های گرافیکی پیکسل میگویند و هر چه تعداد پیکسل کمتر باشد کیفیت تصویر نیز پایین تر خواهد آمد.

 

7. نرم افزار های برداری : به نرم افزار های گرافیکی گفته می شود که برای تشکیل تصاویر از بردار و معادلات ریاضی کمک میگیرند و با زوم کردن کیفیت آنها پایین نمی آید.

 

8. لوگو : لوگو در حقیقت نشان یا نماد یک برند است که که نشان دهنده نوع فعالیت برند هم می باشد. لوگو باید زیر نظر افراد متخصص طراحی شود و دارای مفهوم از نوع کسب و کار و در برخی موارد اهداف آن برند را هم تعیین کند.

 

 

 

 

 

6 اصل در طراحی که همیشه باید مدنظر داشته باشید :

۱.هارمونیک بودن طرح

منظور از هارمونی یعنی همراهی و وحدت در طرح یا به معنای واضح تر شکلی که هارمونی درستی داشته باشد از دید کاربر طرحی است که همه چیز آن در جای درست جای گرفته است و هیچ چیز اضافه ای در آن نمیتوانید ببینید. برای اینکار نیاز به تکثیر برخی اجزا به طور خلاقانه دارید.

۲.تعادل داشتن در طراحی

 

داشتن تعادل در طراحی بسیار اصل مهمی می باشد زیرا تعادل درست در صفحه میتواند کشش چشم را در همه جای طرح ایجاد کند و کاربر تمامی اجزا را با دقت ببیند و فضای خالی الکی وبی مصرفی در طرح نبیند. برای تعادل داشتن بهتر است وزن اجزایی که استفاده میکنید را در کل صفحه پخش کنید و همه اجزا را در یک جا ذخیره نکنید.

۳.رعایت سلسله مراتب در طراحی

رعایت سلسله مراتب در طراحی به معنی می باشد که اگر در حال طراحی بروشور یا مجله می باشید حتما باید به سلسله مراتب دقت کنید و با دقت در سایز دهی طرح هایتان باعث شوید که موضوضعی که مهمتر می باشد اول دیده شود. اصولا متونی با فونت های BOLD اول دیده میشوند و فونت های نازک بعد از اینها دیده می شوند دقیقا منظور از رعایت سلسله مراتب همین موضوع می باشد.

 

4.رعایت ریتم در برخی طراحی ها

رعایت ریتم بیشتر با تکثیر یک سری اجزا خاص و با همان مقیاس فاصله صورت میگیرد.اگر در حال طراحی دریا می باشید حتما باید به خطوطی که برای موج آن کشیده اید دقت کنید چون باید ریتممناسب و فاصله مناسب و یکسانی داشته باشند. اگر دارید فردی در حال راه رفتن را طراحی میکنید باید به رد پای آن دقت کنید زیرا باید ریتم آن را رعایت کرده و شکل یکسان و اندازه ای متناسب داشته باشند تا طرح شما را چشم نواز تر و معقول تر کنند.

 

 

5.هنرمندانه از کنتراست استفاده کنید

برای دیده شدن برخی از طرح تان باید در برخی از طرح ها علاوه بر سلسله مراتب، کنتراست مناسب هم بدهید. منظور از کنتراست تضاد رنگی یا وزنی یا حجمی می باشد که باعث دیده شدن بخشی از طرح می شود و در برخی موارد نیز میتواند مفهوم طرحرا هم تقویت کند.

۶.استفاده مناسب از فضای سفید

هیچوقت فضای سفید برگه تان را منفعل و بی خاصیت نبینید شاید با استفاده از همین فضای سفیدی که خیلی ها بی روح و منفعل میدانند طرح های زیبایی بتوانید بیرون بکشید. با طراحی درست، فضای سفید میتواند به کار شما حجم دهد یا شفافیت و خوانایی آن را افزایش بدهد و باعث گرافیکی تر شدن طراحی شما شود.

 

نرم افزار های طراحی حرفه ای برای گرافیست ها

در مسیر یادگیری گرافیک ، باید اصول اولیه نرم افزار هایی چون: illustrator ،Photoshop و indesign و یک نرم افزار رابط کاربری مانند Adobe XD را تا حد قابل قبولی یادبگیرید تا همه طراحی ها را از لوگو تا بنر یا هر چیزی که در حوزه گرافیک میباشد رو  بتوانید اجرا کنید. با تسلط بر این برنامه ها و سایر برنامه های طراحی ، می‌ توانید به صورت حرفه ای پروژه های خود را انجام دهید. این موارد به این معنی نیست که تنها این نرم افزار ها کافی هستند برای مثال بعد از این برنامه ها برای گسترش حرفه خود میتوانید آموزش را ادامه دهید و برنامه های بیشتری را یادبگیرید و بسته به نیازتون از اون نرم افزار ها استفاده کنید.

 

 

 

حرف آخر :

در این مقاله قصد داشتیم تا به شما برخی از اصطلاحات و اصول و مفاهیم پایه و یک سری مهارت ها را معرفی کنیم تا در راه پر پیچ و خم ولی جذاب و رنگارنگ گرافیک به شما کمک کند و باعث بهبود طرح های شما شوند. امیدواریم از این اصول استفاده کنید و همواره در کار خود موفق باشید 🤍

 

تیم تحریریه لینکو

تیم تحریریه لینکو، یک گروه متخصص و پرتلاش از نویسندگان و ویراستاران است که با تمرکز بر روی ایجاد محتوای معتبر، آموزشی و اطلاعاتی، به تامین محتوای با کیفیت برای خوانندگان می‌پردازد. اعضای تیم تحریریه لینکو با بهره‌گیری از دانش و تجربه‌های گسترده در زمینه‌های مختلف، مقالات، راهنماها، و محتواهای تخصصی را ایجاد می‌کنند تا مخاطبان را در موضوعات متنوعی چون فناوری، علوم، سفر، آموزش، بهداشت، و موارد دیگر توانمند کنند. هدف اصلی تیم تحریریه لینکو، ارتقاء دانش عمومی و کمک به افراد در یادگیری مفاهیم جدید و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها از طریق ارائه محتواهای قابل اعتماد و مفید است.

مطالب پیشنهادی

+ هیچ نظری وجود ندارد

خودتان را اضافه کنید