زمان مطالعه: 5 دقیقه

بهترین قرص‌های ضد سردرد و میگرن عصبی

استفاده از دارو های گیاهی و شیمیایی متناسب با نیازها و پاسخ‌دهی به هر فرد ممکن است متفاوت باشد. زیرا واکنش بدن انسان به هرکدام از قرص ها متفاوت هست همچنین عوامل ژنتیکی در تاثیر گزاری قرص ها و دارو ها بر سردرد تاثیر دارند در هر صورت، در ادامه برخی از قرص‌های ضد سردرد محبوب را ذکر می‌کنم که می‌توانند به شما کمک کنند:

 

1.مسکن های عمومی و آسپرین: آسپرین یک ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که معمولاً برای کاهش سردردهای تنشی و میگرنی استفاده می‌شود.

 

2.آسپرین، کافئین و آسید استیکیل‌سالیسیلیک (ASA): این ترکیب معمولاً در قرص‌های مخصوص سردرد میگرنی استفاده می‌شود. کافئین می‌تواند اثر ضد سردرد آسپرین را تقویت کند.

 

3.آسیتامینوفن (تایلنول): این دارو برای کاهش سردردهای تنشی استفاده می‌شود. اگر سردرد شما با درد مفاصل همراه است، توصیه می‌شود از آسیتامینوفن استفاده نکنید. چرا که درد مفاصل را تشدید میکند

 

4.ایبوپروفن: این نیز یک NSAID است و می‌تواند در کاهش سردرد تنشی موثر باشد.

 

5.تریپتان‌ها: تریپتان‌ها دسته‌ای از داروها هستند که برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می‌شوند. نمونه‌هایی از تریپتان‌ها شامل سوماتریپتان، ریزاتریپتان و التریپتان هستند.

 

تفاوت میگرن و سردرد

میگرن (Migraine) یک نوع سردرد مزمن و شدید است که علاوه بر درد سر، علائم دیگری نیز شامل می‌شود. در حالی که سردرد به طور کلی به درد یا تنش در قسمت بالای بدنه مربوط می‌شود، میگرن به عنوان یک شکل خاص از سردرد تشخیص داده می‌شود و علائم خاصی دارد.

 

تفاوت‌های اصلی بین میگرن و سردرد عبارتند از:

 

  • شدت درد: میگرن معمولاً با درد شدید و ناگهانی همراه است که می‌تواند تا ۷۲ ساعت یا بیشتر طول بکشد. در مقابل، سردرد عمومی تنشی معمولاً به صورت یک درد خفیف تا متوسط در سر احساس می‌شود.

 

  • علائم همراه: میگرن علاوه بر درد سر، ممکن است با علائم دیگری همراه باشد، از جمله حساسیت به نور و صدا، تهوع و استفراغ، دارایی‌های بینایی موقت (معروف به آشکارسازهای بصری)، و اختلال در تمرکز و حافظه. این علائم در سردرد عمومی تنشی رایج نیستند.

 

  • عوامل تحریک‌کننده: برخی از عوامل تحریک‌کننده میگرن شامل تغییرات هورمونی، تغییرات غذایی (مانند مصرف غذاهای سنگین، چربی‌های زیاد یا مصرف زیاد قهوه و شکلات)، استرس، نور روشن، صداهای بلند و تغییرات شدید آب و هوا می‌باشند. سردرد عمومی تنشی معمولاً به عوامل تنش روزمره مربوط می‌شود.

 

  • تمرکز در یک ناحیه: در میگرن، عموماً درد سر در یک یا هر دو طرف سر (نیمه سر) یا در بخشی از سر محدود می‌شود. اما در سردرد تنشی، درد معمولاً در سر به طور گسترده‌تر توزیع می‌شود.

کدام قرص های ضد سردرد برای درد های میگرنی بهتر اند ؟

 

درمان سردرد میگرنی بستگی به عوامل فردی و ویژگی‌های سردرد شما دارد. با این حال، برخی از قرص‌های ضد سردرد که معمولاً برای سردرد میگرنی توصیه می‌شوند  ( همانند تریپتان ها ، تایلنول و آسپرین، کافئین و آسید استیکیل‌سالیسیلیک ها ) تشخیص و درمان میگرن به وسیله تصاویر MRI میتواند به پزشک معالج کمک موثری کند.

 

آیا آسپیرن و کافئین برای همه درد ها منساب اند ؟

 

به طور مطلق خیر ، آسپرین و کافئین برای همه افراد مناسب نیستند. در واقع، برخی افراد ممکن است به دلایل مختلف قادر به مصرف آسپرین و کافئین نباشند یا نیاز به محدودیت مصرف داشته باشند. برخی از موارد که باید احتیاط کنید شامل موارد زیر می‌شوند :

 

1.آسپرین: برخی افراد ممکن است حساسیت یا آلرژی به آسپرین داشته باشند. همچنین، آسپرین می‌تواند تاثیرات جانبی جدی داشته باشد و با برخی از شرایط مانند زخم معده، عوارض خونریزی، عمل جراحی بزرگ و مشکلات کلیوی تداخل داشته باشد. قبل از مصرف آسپرین، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

2.کافئین: در برخی افراد، مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند عوارض جانبی مانند اضطراب، بی قراری، خواب نشدن و اختلال در ریتم قلبی را ایجاد کند. همچنین، افرادی که مشکلات قلبی-عروقی، فشار خون بالا، مشکلات کلیوی، اختلال خواب، اضطراب یا اختلالات معدی دارند، باید مصرف کافئین را محدود کنند یا بهتر است با پزشک خود مشورت کنند.

 

در هر صورت، قبل از مصرف هر دارو، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا بهترین گزینه درمانی را برای شرایط شما مشخص کند و احتمال وجود هرگونه تداخل یا عوارض جانبی را ارزیابی کند .

 

 

 

چه راهکارهایی برای کاهش درد سر میگرن وجود دارد؟

 

  • استراحت و آرامش: در هنگام بروز درد سر میگرن، استراحت کافی بگیرید و به بدن و ذهنتان استراحت بدهید. تلاش کنید در یک محیط آرام و تاریک قرار بگیرید.

 

  • استفاده از سرما یا گرما: برخی افراد ممکن است به سرما یا گرما حساسیت داشته باشند. اما در برخی موارد، استفاده از کمپرس سرد در منطقه دردناک می‌تواند کمک کند. همچنین، برخی افراد به استفاده از کمپرس گرم نیز پاسخ مثبت دارند. تجربه کنید و ببینید کدام روش برای شما موثرتر است.

 

  • ماساژ: ماساژ نقاط فشار در مناطق دردناک می‌تواند کمک کند. ماساژ آرام و برخورداری از تکنیک‌های ریلکسیشن و استراحت نیز می‌تواند مفید باشد.

 

  • تغییرات در رژیم غذایی: برخی مواد غذایی می‌توانند عوامل تحریک‌کننده برای درد سر میگرن باشند. سعی کنید غذاها و نوشیدنی‌هایی که ممکن است سبب تحریک سیستم عصبی شوند (مانند قهوه، شکلات، مواد نشاسته‌دار، غذاهای حاوی گلوتن و غذاهای حاوی تیرامین) را محدود کنید یا از رژیم خود حذف کنید.

 

  • مدیریت استرس: استرس می‌تواند عامل تحریک‌کننده برای درد سر میگرن باشد. تمرینات روزانه مانند روش‌های تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و تکنیک‌های آرامش برای کاهش استرس مفید هستند.

 

  • داروها: در صورت بروز درد سر میگرن مزمن و شدید، ممکن است پزشک شما داروهای تسکین‌دهنده درد یا داروهای پیشگیری میگرن تجویز کند. از هر دارویی که پزشک تجویز می‌کند، به دقت دستورات و راهنمایی‌های استفاده را پیروی کنید.

 

 مواد غذایی که می‌تواند عامل تحریک‌کننده برای درد سر میگرن باشد :

 

علت دقیق بروز درد سر میگرن در هر فرد ممکن است متفاوت باشد و برخی از مواد غذایی برای برخی افراد ممکن است تحریک‌کننده باشند، اما برخی از مواد غذایی که به طور کلی به عنوان عوامل تحریک‌کننده برای درد سر میگرن شناخته شده‌اند .

 

1.قهوه و محصولات حاوی کافئین: مصرف قهوه، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و بعضی از نوشیدنی‌های گازدار که حاوی کافئین هستند، برخی افراد میگرنی را تشدید کرده و درد سر را ایجاد می‌کند.

 

2.شکلات: برخی از مواد موجود در شکلات، مانند تیرامین، می‌توانند سبب تهیج عروق و ایجاد درد سر میگرنی شوند.

۳.مورد نشاسته‌دار: برخی از مواد نشاسته‌دار مانند نان سفید، بیسکوییت، قرص‌های ویتامین C و غذاهای آماده حاوی نشاسته، ممکن است برای برخی افراد عامل تحریک‌کننده برای درد سر میگرن باشند.

۴.مواد نیترات و نیتریت: موادی مانند نیترات و نیتریت که در برخی از مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس، گوشت قرمز فرآوری شده، خیارشور و ذرت شیرین موجود هستند، ممکن است برخی از افراد را تحریک کننده کنند.

۵.غذاهای حاوی تیرامین: تیرامین یک ماده شیمیایی طبیعی است که در برخی از مواد غذایی مانند پنیر قدیمی، ماهی، بادام، موز، آووکادو و لوبیا موجود است. برخی از افراد احتمالاً به طور حساس به تیرامین واکنش نشان می‌دهند و درد سر میگرنی را تحریک می‌کند.

۶.غذاهای حاوی گلوتن: برخی از افراد با حساسیت یا ناشتا به گلوتن ممکن است علائمی مانند درد سر میگرنی را تجربه کنند. گندم، جو، جو دوسر، آرد سفید، آرد گندم و محصولاتی که حاوی گلوتن هستند، ممکن است منجر به عوارض شود.

 

هر فرد میگرنی ممکن است به طور متفاوت به این مواد غذایی واکنش نشان دهد. بهتر است رهر فرد به طور متفاوت به این مواد غذایی واکنش نشان دهد. بهتر است رژیم غذایی خود را با دقت مشاوره کنید و اگر مشکلی با مصرف مواد خاص دارید، آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. همچنین میتوانید یک یا چند دفعه مشاوره با یک تغذیه‌شناس یا متخصص میگرن داشته باشید تا رژیم غذایی مناسب برای شما تعیین شود.

تیم تحریریه لینکو

تیم تحریریه لینکو، یک گروه متخصص و پرتلاش از نویسندگان و ویراستاران است که با تمرکز بر روی ایجاد محتوای معتبر، آموزشی و اطلاعاتی، به تامین محتوای با کیفیت برای خوانندگان می‌پردازد. اعضای تیم تحریریه لینکو با بهره‌گیری از دانش و تجربه‌های گسترده در زمینه‌های مختلف، مقالات، راهنماها، و محتواهای تخصصی را ایجاد می‌کنند تا مخاطبان را در موضوعات متنوعی چون فناوری، علوم، سفر، آموزش، بهداشت، و موارد دیگر توانمند کنند. هدف اصلی تیم تحریریه لینکو، ارتقاء دانش عمومی و کمک به افراد در یادگیری مفاهیم جدید و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها از طریق ارائه محتواهای قابل اعتماد و مفید است.

مطالب پیشنهادی

+ هیچ نظری وجود ندارد

خودتان را اضافه کنید