زمان مطالعه: 7 دقیقه
پیشرفت‌های تکنولوژی هر روز درحال ساده‌ترکردن زندگی بشر هستند؛ اما چرا هنوز هم با مشکلاتی مواجهیم که بیشتر از ۲۰ سال است حل‌نشده باقی مانده‌اند؟
تبلیغات

پیشرفت‌های فناوری در دو دهه‌ی گذشته زندگی ما را بسیار فراتر از حد تصورمان، ساده‌تر کرده‌اند. از یک سو اینترنت، انقلابی به تمام معنا برپا کرده است و تلفن‌های همراه تأثیر بسزایی در تاریخ فناوری ما داشته‌اند و از سوی دیگر، عملکرد و کارایی ابزارهای ما به‌طور کلی بهبود یافته‌اند؛ اما بااین‌حال هنوز هم جنبه‌ها و زمینه‌های خاصی از فناوری وجود دارند که در مقایسه با ۲۰ سال پیش به اندازه‌ی کافی پیشرفت نکرده‌اند.

برخی از مسائلی که ما ۲۰ سال پیش با آن‌ها مواجه بودیم، هنوز هم در سال ۲۰۲۴ بدون ذره‌ای تغییر وجود دارند؛ البته این موضوع به ظاهر فناوری‌ها مربوط نمی‌شود و بیشتر در رابطه با مزایایی است که فناوری‌های جدید برای ما به ارمغان می‌آورند. کافی است نگاهی به تلفن‌ها، کامپیوترها و اینترنت بیندازیم تا دریابیم که هنوز راه درازی را برای رسیدن به یک آرمان‌شهر فناوری در پیش داریم. در ادامه با ۸ مورد از چالش‌هایی که پس از گذشت دو دهه هنوز هم پابرجا هستند، آشنا می‌شویم.

باتری

طول عمر و دوام باتری‌ها

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها شاهد بوده‌ایم، باتری‌های به‌کار‌رفته در این دستگاه‌ها بخش بسیار مهمی از آن‌ها به‌شمار می‌روند که همچنان با کمبودهای اساسی مواجه هستند. عمر باتری لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های هوشمند در اوایل عرضه‌ی این دستگاه‌ها که ما به‌طور دائمی از تمام امکانات آن‌ها استفاده نمی‌کردیم، به اندازه‌ی کافی طولانی به‌شمار می‌رفت؛ اما با ادغام سریع تکنولوژی در زندگی ما و افزایش تصاعدی نیاز به انرژی، باتری‌ها دیگر نتوانستند با نیازهای ما همگام شوند.

دستیابی به باتری‌هایی با شارژدهی بسیار طولانی و بدون نیاز به تعویض، همچنان مانند یک رؤیا به نظر می‌رسد

درست است که در دنیای مدرن امروز اندازه‌ی باتری‌ها افزایش یافته و عمر آن‌ها بیشتر شده، پیش از عرضه‌ی بازی GTA VI به شارژ وایرلس دست یافته‌ایم و در برخی از موارد حتی می‌توانیم به‌مدت یک روز‌ و نیم و با کاربری سنگین از گوشی هوشمند و لپ‌تاپ بالارده‌ی خود استفاده کنیم؛ اما تکنولوژی باتری کم‌وبیش مثل سابق است و نمی‌توانیم تغییر چشمگیری در آن ببینیم. در چنین شرایطی این سؤال مطرح می‌شود که چه زمانی به باتری‌هایی با شارژدهی یک هفته دست پیدا می‌کنیم یا اینکه باتری‌هایی که پس از گذشت چند سال نیاز به تعویض ندارند و کیفیت روز اول خود را حفظ می‌کنند، دقیقاً چه زمانی به بازار عرضه خواهند شد؟

به نظر می‌رسد به اندازه‌ی کافی صبر کرده‌ایم تا باتری‌ها به‌طور اساسی تکامل پیدا کنند و دیگر نگران شارژ روزانه‌ی دستگاه‌های الکترونیکی نباشیم. مدت‌ها است که خبرهای متعددی در مورد فناوری‌های نوظهوری می‌شنویم که در آزمایشگاه‌ها درحال پیشرفت هستند؛ اما دیگر وقت عرضه‌ی محصولی رسیده است که بتوانیم از آن در گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های معمولی استفاده کنیم تا تجربه‌ی ما از باتری‌ها را به‌طور اساسی متحول کند.

اینترنت همراه و وای‌فای

بدون شک اینترنت یکی از بزرگ‌ترین اختراعات تمام دوران بشر محسوب می‌شود؛ اما حقیقت این است که اطمینان از اینترنت هنوز هم در حدی نیست که ما را راضی کند. اینترنت همراه در ابتدای ظهور خود عملاً کاربردی نداشت و تنها پس از ظهور اینترنت‌های ۴G، ۳G و ۵G توانست به یک فناوری کاربردی تبدیل شود؛ اما حتی پس از این پیشرفت‌ها و ظهور اینترنت ماهواره‌ای هم همچنان با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

با وجود پیشرفت‌های متعدد تکنولوژی، در سال ۲۰۲۴ بیشترین قطعی جهانی اینترنت را تجربه کرده‌ایم

با وجود تمام پیشرفت‌های اینترنت، هنوز هم بسیاری از مناطق در سراسر جهان به اینترنت دسترسی ندارند. درست است که گسترش اینترنت به مناطق دورافتاده کار اصلاً آسانی نیست؛ اما حتی اگر روی اینترنت وای‌فای در مناطق شهری هم تمرکز کنیم، باز هم مواقعی را به‌ خاطر می‌آوریم که با وجود دیدن علامت اتصال به اینترنت روی صفحه‌ی گوشی خود، با سرعت و کیفیت بسیار پایین اینترنت مواجه شده‌ایم. نکته‌ی جالب توجه اینجا است که به‌نظر می‌رسد تعداد دفعات قطع جهانی اینترنت در سال ۲۰۲۴ بیشتر از سال‌های قبل بوده است.

معضل حل‌نشدنی تبلیغات

تبلیغات، واقعیت اجتناب‌ناپذیر زندگی ما محسوب می‌شود. در گذشته فقط در خیابان، تلویزیون، رادیو و رسانه‌های چاپی با تبلیغات برخورد داشتیم؛ اما این روزها دیگر هرکجا که باشیم در معرض تبلیغات مختلف قرار داریم. درست است که در دنیای امروزی به لطف سرویس‌های استریمینگ پولی می‌توانیم از تبلیغات تلویزیونی در امان بمانیم؛ اما هنوز هم هیچ راه فراری از تبلیغات آنلاین و پیامکی نداریم.

امروزه حتی در صورت خریدن اشتراک پلتفرم‌ها نیز از شر تبلیغات آن‌ها خلاص نمی‌شوید

با تلاش‌های مایکروسافت برای گنجاندن تبلیغات بیشتر در ویندوز و درنظرگرفتن تبلیغات درون‌‌محتوا توسط سرویس‌های استریمینگ، دیگر ابزارهای مسدودکننده‌ی تبلیغات هم کارایی چندانی ندارند. درک تماشای تبلیغات برای حمایت از محتوای رایگان امری پذیرفتنی است؛ اما موضوع زمانی تحمل‌ناپذیر می‌شود که حتی در نرم‌افزارهای پولی هم مجبور به تماشای تبلیغات باشید. شاید این چالش هرگز تمام نشود و همزمان با پیشرفت‌های فناوری، شرکت‌ها هم روش‌های ساده‌تری را برای هدف قراردادن ما با تبلیغات بیابند.

تماس همزمان دو نفر با یکدیگر

احتمالاً این سؤال برای شما هم بارها مطرح شده است که چرا وقتی دو نفر به‌طور همزمان با یکدیگر تماس می‌گیرند، با صدای بوق اشغال مواجه می‌شوند؟ در چنین شرایطی مهم‌ترین سؤالی که به ذهن هرکسی خطور می‌کند این است که آیا تکنولوژی نمی‌تواند زمینه‌ای را فراهم آورد که ارتباط بین دو نفر برقرار شود؟

باورکردنی نیست که زیرساخت‌های مخابراتی ما هنوز نمی‌توانند تشخیص دهند که طرف مقابل هم‌ دقیقاً در همان لحظه سعی دارد با شما تماس بگیرد. تاکنون چند بار برایتان اتفاق افتاده که در حین مکالمه به هر دلیلی تماس شما قطع شده باشد و وقتی بلافاصله تلاش کرده‌اید تا دوباره تماس بگیرید، با بوق اشغال مواجه شده‌اید؟ این اتفاق مشکل کوچکی نیست که به‌راحتی بتوان از آن چشم‌پوشی کرد و به‌همین دلیل هم طبیعی است که توقع داشته باشیم روزی حل شود.

گرم‌ شدن بیش‌ازحد قطعات سخت‌افزاری

تولیدکنندگان دستگاه‌های الکترونیکی در راستای تلاش خود برای قراردادن بیشترین عملکرد ممکن در محصولاتشان بدون ایجاد تغییر در اندازه‌ی فیزیکی آن‌ها، باعث شده‌اند تا این دستگاه‌ها گرمای بیشتری تولید کنند؛ اما این موضوع نباید باعث شود تا دستگاه‌ها بیش از توانایی خود گرم شوند و به‌اصطلاح داغ کنند. در هر صورت ما به‌عنوان مصرف‌کننده این انتظار را داریم که شرکت‌های تولیدکننده پیش از عرضه‌ی محصولات خود به بازار، آن‌ها را در شرایط سخت نیز آزمایش کنند؛ اما آن‌طور که از ظاهر امر پیدا است، در بیشتر موارد چنین آزمایش‌هایی انجام نمی‌شود.

گرم شدن بیش‌ازحد سخت‌افزارها به عملکرد دستگاه آسیب می‌زند

چه گوشی‌های هوشمند پرچمدار و چه سخت‌افزارهای سطح بالای کامپیوتری، هیچ‌کدام در برابر گرم‌شدن بیش‌ازحد و رسیدن به دمایی که کارکرد سخت‌افزار را مختل می‌کند، مصون نیستند. به‌عنوان مثال می‌توان به گزارش کاربران در مورد گوشی گوگل پیکسل ۷ اشاره کرد که در یک شرایط دمایی عادی با اخطار گرمای بیش‌ازحد دستگاه مواجه شده‌اند و موفق به ضبط ویدیو نشده‌اند.

پردازنده‌ اینتل مدل Core i9-14900K یکی دیگر از مثال‌های بارزی است که در زمینه‌ی گرم‌شدن بیش‌ازحد سخت‌افزارها می‌توان به آن اشاره کرد. این پردازنده با وجود داشتن خنک‌کننده‌های سطح بالا در تنظیمات پیش‌فرض، هنوز هم دچار محدودیت حرارتی می‌شود. پردازنده‌ AMD مدل Ryzen 7 5800X هم با وجود اینکه تراشه‌ی پرمصرفی نیست، با دمای بالاتر از حد معمول کار می‌کند.

چالشی به نام صفحه‌ی مرگ

بیشتر کاربران کامپیوتر با هنگ‌کردن برنامه‌ها یا سیستم‌عامل آشنا هستند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از چند دقیقه وقتی به سراغ دسکتاپ روشن خود بازگشته‌اید با صفحه‌ی آبی مرگ (BSOD) همراه با یک کد خطا مواجه شده‌اید که هیچ کمکی به شما نکرده است. این رفتار کامپیوترها از ۲۰ سال پیش که این دستگاه‌ها به محبوبیت دست پیدا کردند تا همین امروز بدون تغییر باقی مانده‌ است و اتفاقاً همین چند وقت پیش نزدیک بود کل دنیا را با یک فاجعه‌ی تمام‌عیار روبه‌رو کند!

 

اگرچه کامپیوترهای قدیمی با برنامه‌های کمتر و احتمال خرابی کمتری کار می‌کردند؛ اما باز هم با خطاهای ناگهانی مواجه می‌شدند. تنها تفاوت آن دوران با زمان حال این است که درحال‌حاضر فقط تعداد دفعات خرابی‌ها و مواجهه با صفحه‌ی آبی مرگ تغییر کرده است. هنوز نمی‌دانیم که علت اصلی این مشکلات چیست و تنها راهکاری که برای رفع آن انجام می‌دهیم راه‌اندازی مجدد سیستم خود با این امید است که دیگر با صفحه‌ی آبی مرگ مواجه نشویم. در عصر حاضر سخت‌افزارهای کامپیوتری پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرده‌اند؛ اما هنوز هم در برابر خطاهای فاجعه‌بار ایمن نیستند.

قابلیت تعمیر دستگاه

فردی درحال تعمیر یک لپ‌تاپ است

زمانی که برای نخستین‌بار با دستگاه‌های الکترونیکی مواجه و به آن‌ها علاقه‌مند شدیم، به‌ندرت پیش می‌آمد که به ضرورت تعویض آن‌ها در صورت خرابی فکر کنیم. در آن دوران احتمالاً این تصور را داشتیم که در صورت خرابی دستگاه برای تعمیر آن از گارانتی استفاده خواهیم کرد؛ اما حتی در این صورت هم اگر شرکت سازنده اعلام می‌کرد که امکان تعمیر دستگاه ما وجود ندارد، این موضوع را می‌پذیرفتیم. این روزها کاربران آگاهی بیشتری نسبت به حقوق خود دارند و دیگر به‌راحتی قبول نمی‌کنند که امکان تعمیر دستگاه آن‌ها وجود نداشته باشد؛ اما متأسفانه این آگاهی تغییر چندانی در قابلیت تعمیر دستگاه‌ها ایجاد نکرده است.

امروزه به‌جز چند برند خاص، دیگر نمی‌توانید انتظار تعمیرپذیری یا ماژولاربودن زیادی برای گوشی یا لپ‌تاپ خود داشته باشید. از سوی دیگر تمام محصولات تعمیرپذیر، هزینه‌ی بالایی را برای دارندگان آن‌ها به‌دنبال دارند و برندهای معروف فعال در این صنعت هزینه‌های تعمیر زیادی را برای انجام تعمیرات جزئی از مصرف‌کنندگان طلب می‌کنند. این صنعت باید تلاش‌های خود را برای تقویت حق تعمیر محصولات مختلف تسریع کند.

کابل‌ USB-C؛ راه‌حل پردردسر

کابل‌های اختصاصی سال‌ها به‌عنوان دردسری بزرگ مطرح بودند؛ تا اینکه همه متوجه شدند که باید کاری در این زمینه انجام شود. USB قرار بود به استاندارد اتصال لوازم جانبی به کامپیوترها تبدیل شود و تا حدودی هم موفق بود؛ اما دستگاه‌های الکترونیکی متنوعی که استفاده می‌کردیم، ایجاد یک رویکرد یکسان را برای تمام دستگاه‌ها مشکل کردند. بعدها USB-C برای یکپارچه‌کردن انتقال انرژی، داده، تصویر و صدا معرفی شد.

USB-C به‌عنوان یک راه‌حل در زمینه‌ی کابل‌ها معرفی شد؛ اما خودش هم مشکلات متعددی را به ارمغان آورد

عرضه‌ی USB-C به ایجاد آشفتگی جدیدی از استانداردهای شارژ سریع متناقض و سرعت‌های انتقال داده USB منجر شد. امروزه تعداد استانداردهای مختلف USB-C مشکلات بیشتری را نسبت به مشکلات حل‌شده به‌وجود آورده است. به‌طور حتم می‌توانید بیشتر گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها را با هر یک از کابل‌های USB-C شارژ کنید؛ اما سرعت شارژ دستگاه شما به رتبه‌بندی، کیفیت و طول کابل بستگی دارد.

این روزها حتی شارژرهای سریع USB Power Delivery (PD) هم کافی نیستند و برای رسیدن به حداکثر سرعت ممکن به پشتیبانی از PD PPS (منبع تغذیه‌ی قابل‌ برنامه‌ریزی) نیاز دارید. فهمیدن تفاوت موجود بین USB 3.2 Gen 1×۲، USB 3.2 Gen 1×1، USB 3.2 Gen 2، USB 3.1 Gen 2، USB 3.1 Gen 1، USB 3.0 و USB 3.2 Gen 2×۲ به یک معضل واقعی تبدیل شده است. اگر استانداردهای شارژ و انتقال داده‌ی اختصاصی برخی از تولیدکنندگان را هم به این معضل اضافه کنیم، متوجه می‌شویم که با یک آشفتگی کامل طرف هستیم.

همان آش و همان کاسه

پیشرفت‌های تکنولوژی در دو دهه‌ی گذشته به‌قدری زندگی ما را متحول کرده‌اند که کسی در سال ۲۰۰۰ فکرش را هم نمی‌کرد؛ اما حتی با وجود چنین پیشرفت‌های عظیمی نیز باز هم مشکلاتی وجود دارند. به‌طور حتم اگر فردی از سال ۲۰۰۰ با ماشین زمان به عصر ما سفر کند، با دیدن مشکلات فنی متعددی که با آن‌ها دست‌به‌گریبان هستیم و بسیاری از آن‌‌ها یادگار‌های به‌جامانده از همان دوران هستند، متعجب خواهد شد.

این احتمال وجود دارد که تعدادی از مشکلاتی که درحال‌حاضر با آن‌ها مواجه هستیم به‌طور مصنوعی ایجاد شده باشند؛ اما برخی دیگر، مشکلاتی هستند که هنوز هم بشر درحال تلاش برای غلبه بر آن‌ها است. شاید در نهایت شاهد عرضه‌ی باتری‌هایی به بازار باشیم که ماه‌ها و حتی سال‌ها نیاز به شارژ نداشته باشند یا روزی فرا برسد که بتوانیم هنگام تماس‌ همزمان با یک شخص دیگر، به‌جای بوق اشغال، صدای خود آن فرد را بشنویم؛ اما معلوم نیست که برای فرارسیدن چنین روزی، چقدر باید صبر کنیم.

تیم تحریریه لینکو

تیم تحریریه لینکو، یک گروه متخصص و پرتلاش از نویسندگان و ویراستاران است که با تمرکز بر روی ایجاد محتوای معتبر، آموزشی و اطلاعاتی، به تامین محتوای با کیفیت برای خوانندگان می‌پردازد. اعضای تیم تحریریه لینکو با بهره‌گیری از دانش و تجربه‌های گسترده در زمینه‌های مختلف، مقالات، راهنماها، و محتواهای تخصصی را ایجاد می‌کنند تا مخاطبان را در موضوعات متنوعی چون فناوری، علوم، سفر، آموزش، بهداشت، و موارد دیگر توانمند کنند. هدف اصلی تیم تحریریه لینکو، ارتقاء دانش عمومی و کمک به افراد در یادگیری مفاهیم جدید و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها از طریق ارائه محتواهای قابل اعتماد و مفید است.

مطالب پیشنهادی

+ هیچ نظری وجود ندارد

خودتان را اضافه کنید