در دنیای پیشرفتهی فناوری امروز، مفاهیمی همچون رفرش ریت و فریم ریت در دستگاههای الکترونیکی چون گوشیها و تلویزیونها به عنوان اصطلاحاتی مهم در زمینه تجربه کاربری مطرح شدهاند. در این مقاله، به بررسی رفرش ریت میپردازیم و سپس به تفاوتهای آن در گوشیها و تلویزیونها میپردازیم.
رفرش ریت چیست؟
رفرش ریت گوشی کجاست؟
رفرش ریت تلویزیون کجاست؟
برای درک نرخ رفرش ریت تلویزیون، میتوانید به مشخصات فنی آن در دفترچهٔ راهنما یا سایت تولیدکننده مراجعه کنید. در این مشخصات فنی، نرخ تازهسازی تصویر نیز با عنوان Refresh Rate ذکر شده و معمولاً با واحد هرتز (Hz) مشخص میشود. همچنین، برخی تلویزیونها دارای قابلیت افزایش نرخ تازهسازی تصویر هستند که با نامهای مختلفی مانند MotionFlow XR، TruMotion و … شناخته میشوند. در این صورت، نرخ تازهسازی تصویر اصلی تلویزیون در مشخصات فنی ذکر شده و نرخ تازهسازی فعال شده با استفاده از این قابلیت، بهصورت جداگانه مشخص میشود.
لازم به ذکر است که برخی تلویزیونها ممکن است نرخ تازهسازی متفاوتی برای هر ورودی تصویر داشته باشند. در این صورت، میتوانید برای هر ورودی تصویر به طور جداگانه نرخ تازهسازی را تنظیم کنید.
چگونه رفرش ریت را افزایش دهیم؟
برای افزایش رفرش ریت در گوشیهای هوشمند یا تلویزیونها، باید به تنظیمات دستگاه خود دسترسی پیدا کنید. توجه داشته باشید که نه همهی دستگاهها این امکان را ارائه میدهند و همچنین افزایش رفرش ریت ممکن است در برخی موارد به عنوان یک ویژگی پیشرفته در تنظیمات نباشد. اگر این ویژگی در تنظیمات دستگاه شما موجود باشد.
توجه داشته باشید که افزایش نرخ رفرش ممکن است منجر به افزایش مصرف انرژی و کاهش عمر باتری (در صورت مرتبط بودن با گوشی) شود. همچنین، برخی از اپلیکیشنها و محتواها ممکن است از این افزایش بهرهمند نشوند.
بیشتر بخوانید: برنامه طراحی کارت ویزیت با گوشی
تفاوت رفرش ریت و فریم ریت در چیست؟
تفاوت اصلی میان رفرش ریت (Refresh Rate) و فریم ریت (Frame Rate) در مرتبط بودن با دو دیدگاه مختلف در عرصههای مختلف تکنولوژی و گرافیکی است. در اینجا به توضیح هرکدام پرداخته میشود:
رفرش ریت (Refresh Rate)
رفرش ریت به تعداد فریمهایی اشاره دارد که یک نمایشگر (مانند صفحهنمایش گوشی یا تلویزیون) در هر ثانیه نمایش داده میشود. این معیار به واحد هرتز (Hz) اندازهگیری میشود. مثلاً یک رفرش ریت ۶۰ هرتز به این معناست که هر ثانیه ۶۰ فریم اطلاعات به نمایش داده میشود. افزایش رفرش ریت میتواند منجر به تجربهی تصویری روانتر و جلوگیری از مشکلات نمایش تصاویر حرکتی شود.
فریم ریت (Frame Rate)
فریم ریت به تعداد فریمهایی اشاره دارد که در یک ثانیه در یک ویدئو، بازی یا محتوای گرافیکی دیگر نمایش داده میشود. این معیار نیز با واحد هرتز (Hz) اندازهگیری میشود. مثلاً یک فریم ریت ۳۰ فریم بر ثانیه به این معناست که در هر ثانیه ۳۰ تصویر نمایش داده میشود. افزایش فریم ریت معمولاً منجر به تجربهی بازی یا تماشای ویدئویی بیشتر و بدون انقطاع میشود.
تفاوت اصلی رفرش ریت و فریم ریت
تفاوت اصلی میان رفرش ریت و فریم ریت در این است که رفرش ریت به تعداد فریمهایی اشاره دارد که نمایشگر خود را تازهسازی میکند، در حالی که فریم ریت به تعداد فریمهایی اشاره دارد که در یک ثانیه در محتوای گرافیکی خاص نمایش داده میشود. در کل، رفرش ریت مرتبط با نمایشگر است و بهبود تجربهی تصویری منجر میشود، در حالی که فریم ریت مرتبط با محتوای گرافیکی و ویدئویی خود است و بر تجربهی کاربری تأثیر میگذارد.
رفرش ریت ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز تا چه اندازه با هم تفاوت دارند؟
رفرش ریت ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز تفاوتهای مهمی در تجربهی تصویری فراهم میکنند. دو موارد مهم در اینجا اثرگذار هستند: تسریع حرکت و نوع محتوا.
۱. تسریع حرکت
رفرش ریت ۱۲۰ هرتز نسبت به ۶۰ هرتز، تعداد فریمهای نمایش داده شده در هر ثانیه را دو برابر میکند. این افزایش تعداد فریمها منجر به تصاویر حرکتی روانتر و کمتر افتراقی میشود. بنابراین، در بازیها، ویدئوها و حتی در حرکات پرسرعت تصویری، رفرش ریت ۱۲۰ هرتز ممکن است تجربهی روانتری ارائه دهد.
۲. نوع محتوا
استفاده از رفرش ریت بالا، به خصوص در ۱۲۰ هرتز، در مواردی مانند بازیهای ویدئویی و فیلمهای حرکتی بسیار مؤثر است. اما برای محتواهای استاتیک یا با حرکت کم، ممکن است تفاوت چشمگیری حاصل نشود و در برخی موارد حتی ممکن است احساس کنید که این افزایش رفرش ریت تاثیر چندانی ندارد. تجربه افراد نیز ممکن است متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است تفاوت را به راحتی حس کنند، در حالی که برخی دیگر این تفاوت را به صورت زیاد حس نکنند یا حتی برخی احساس کنند که این تغییرات برای آنها مهم نیستند.
در کل، تفاوت بین رفرش ریت ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز به عنوان یکی از عوامل مهم در تجربهی تصویری محسوس است، اما این موضوع بستگی به نیازها و ترجیحات فردی دارد.
+ There are no comments
Add yours